tirsdag 14. januar 2014

Norgesglass - nasjonal skatten som fikk sin renessanse!

Det var kanskje store ord, men Norgesglassene har betydd mye gjennom over hundre år, og de ble faktisk produsert første gang allerede i 1902!
Og det var i den spede begynnelse at Hadeland Glasværk laget den kjente logoen Norge på siden av glasset og på glasslokket (link), mens vi fremdeles var i union med Sverige!
Men 1908-1978 var det Drammen Glassverk som sto for den største produksjonen (link), og som har Christiania Glasmagasin logo trykket i bunnen av glassene!
Etter at hjemmesyltingens gullalder var over i 1978, har mang et Norgesglass stått og støvet bort! Inntil kreative sjeler begynte å bruke Norgesglassene igjen, og på nye måter!
Her har jeg brukt gamle Norgesglass til oppbevaring av trådsneller, knapper, blonder og diverse på syrommet mitt (link)!
Og dette Norgesglasset har fått magebelte av Hardangerbroderi (link), og er min favoritt lyslykt! I dag bruker vi store telys i den, noe som gir best lyseffekt!
På kjøkkenet har et lite Norgesglass fått følge av noen gamle sølvskjeer,
der det står i tallerkenhyllen sammen med blått og hvitt porselen! 
Sist jul laget jeg flere glass med tyttebærsyltetøy, som ble gitt bort i gamle Norgesglass (link),
og på kjøkkenbordet har vi denne lyslykten, som lyser opp i vintermørket!
Jeg er alltid på jakt etter gamle Norgesglass, men ofte er de ikke særlig pene etter et langt kjellerliv, og metallringene preget av tidens tann! NB! Ikke ta metallringene i oppvaskmaskin - da misfarges de!
Men slik får du ringene fine igjen: Bruk stålull med såpe, og mye vann,
og puss ringen forsiktig på både inn- og utsiden!
Her ser du der ringen er pusset, og der den ennå ikke er det!
Og her er før- og etter bilde, der Norgesglasset har blitt som nytt! Klikk for større bilde!
Hva bruker du Norgesglass til?

6 kommentarer:

  1. Norgesglass er så fine :) Jeg bruker dem til mel, frø, nøtter og diverse matvarer :)

    SvarSlett
  2. Har også Norges glass, arvet etter min kjære bestmor, som hadde akkurat sånne hyller i sin matbod og huset sitt ! Det bildet ga virkelig minner til meg.....koselig.

    Ikke like flink til å bruke de til alt mulig som du gjør, de fylles med telys :)

    SvarSlett
  3. Ja de ble så koselige disse glassene. jeg hadde mange små i kjelleren,og flere har kommet til etterhvert. Fint og opplysende innlegg.
    Klem

    SvarSlett
  4. For et flott innlegg! Jeg har nylig fått tak i Norges-glass, og har ikke hatt råd til å bruke dem enda..Vi hadde mange hjemme, men min mor er av de som kaster gamle ting;(

    SvarSlett
  5. Her var det jammen mange gode, og fine, tips til bruk av gamle syltetøyglass!
    Jeg samler på (de mer "moderne") glassene for å lage "heklede lykter" av dem når jeg har tid :)

    SvarSlett
  6. De er så flotte, nostalgiske også så mye en kan bruke de til om en er litt kreativ ❥
    Kjempefint tips om hvordan du får lokket blankere.
    Fin uke ønskes deg ❥

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!