lørdag 9. august 2014

Vårt vakre vestland!

Denne sommeren hadde jeg veldig lyst på en ny vestlandstur, og øverst på ønskelisten min sto Hardanger folkemuseum i Utne!
Utne er mest kjent for sitt flotte trehotell,
og den vakre trehusbebyggelsen med skifertak og store frukthager!
Vi bodde vakkert til ved fjorden 5 km fra Utne på Lothe Camping,
der frukttrærne sto fulle av epler i alle fjellskråninger,
og vi kunne se båttrafikken, og ellers nyte stillheten!
Besøket på Hardanger Folkemuseum ble en opplevelse! Jeg hadde gledet meg lenge til å se Hardangerbunad og Hardangersømutstillingen i selve Hardangers vugge!
Vandringen i museumstunet var som balsam for sjelen, og her ser man flere gamle sjøbuer fra området!
Opp denne gamle stentrappen kommer man til selve tunet,
og her kan man ta seg en liten pust i bakken, om man vil! Utsikten er det ingen ting å si på!
I kafeen hadde de nydelige sveler, som gjerne kan inntas her, med utsikt til livet på fergekajen!
En liten advarsel fra Bygårdsmannen til slutt: Han anbefaler IKKE å kjøre med campingvogn på disse smale veiene. Advarselen kommer etter 300 meters rygging (da vi møtte en trailer), og fordi man faktisk må rygge om bord i fergen mellom Kinsarvik-Utne.
http://www.hardangerogvossmuseum.no/kunsthuset-kabuso/norsk/aktuelt.aspx
Selv var jeg litt skuffet over at Tidemann og Gude-utstillingen, som jeg også hadde gledet meg til, ikke ble holdt i Utne, men i Øystese. Så den gikk jeg glipp av.
Men turen videre var det ingen ting å utsette på, selv med mor bak rattet! Her kjører vi over Vikafjellet. Fortsettelse følger!

7 kommentarer:

  1. Jeg har også vært på Vestlandsferie i sommer :) Du og du for et vakkert land vi bor i!

    SvarSlett
  2. Var mye på Vestlandet i ungdommen med foreldrene mine, men ikke så ofte i Hardanger. Så her er jeg ikke kjent.
    Kan levende forestille meg at det må være forferdelig å rygge med campingvogn, det er ikke spesielt artig å rygge i det hele tatt på de smale vestlandsveiene.

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder fra Vestlands-ferien! Så mye fint dere har sett og opplevd, flott område!! :-)

    SvarSlett
  4. Herlige bilder - tusen takk for visit. Jeg liker Vestlandet. Vi var mye ganger og jeg håper nest år igjen. Så jeg er spennende med fortgang. Ha en riktig fin helg Cathrine. Klem fra Viola.

    SvarSlett
  5. Neste år må det bli Utne igjen. Mange år siden sist. Takk for påminnelsen. Bare ei natt på det hotellet må være en opplevelse. Og så all Hardangersømmen..... Det var mer vanlig med broderi før i tida, og jeg kan kunsten. Interessant innlegg!

    Ha en strålende søndag! Jeg har bakt flatbrød, ikke akkurat søndagsarbeid, men måtte benytte anledningen mens de andre var ute av huset. Uff, den varme takka....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Vestlandet er vakkert og innover det dere var er det nydelig men veiene dei er så som så ja;)
    Håper sommeren Har vært fin!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  7. The museum is just beautiful! We visited it last summer, when we made a tour through Norway. I loved the embroidery exhibition, and the national costumes; it was great!
    Enjoy your holiday,
    Marjo B-W from the Netherlands

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!