onsdag 3. juni 2015

Carl Larsson på kjøkken veggen!

Det er ingen hemmelighet at jeg er inspirert av Carl Larsson och hans fru, og at vi har vært flere turer til Carl Larsson gården i Dalarna!
Så da det dukket opp et fint, gammelt Brita-bilde i gullramme i en gjenbruksbutikk, var lykken stor!
Men etter at vi pusset opp kjøkkenet vårt, er det ikke så fristende å lage for mange hull i veggen.
Så det tok litt tid før bildet fikk sin plass, ved inngangen til spiskammeret!
Men her henger det riktig så fint!
Fargene i bildet har holdt seg godt. Det er malt i 1898 og heter Brita, en katt och en smörgås!
Carl Larsson malte alle sine barn, men Brita er mest kjent for bildet Brita  med julljus (1900) - se her! På bildet Britas tupplur (1894) ligger hun i vuggen sin!
Mens i Brita i förmaket/Brita och liljan (1910) er hun blitt en ung dame! 
Nå som Carl Larsson bildet er på plass, føles kjøkkenet mer komplett!
Ønsker du å lese om det siste besøket vårt til Carl Larsson gården, finner du det her og her!

1 kommentar:

  1. Dette er barndomsminner for meg. Hadde en bok jeg var veldig glad i. Koselige bilder.

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!