torsdag 13. august 2015

Sy en hatt selv!

På en av denne sommerens mange regnværsdager, satte jeg meg ved symaskinen for å sy meg en sommerhatt!
Sol, regn, snø eller vind - så må jeg bruke noe på hodet!
Nå trengte jeg en litt tynnere sommerhatt. Mønsteret og sømbeskrivelse fant jeg hos Lost in Paris her!
Stoffene til sommerhatten fant jeg blant stoffrestene mine.
Det rutete stoffet har bl.a. blitt brukt til å trekke om stolene til min farmors gamle soveromsmøbler! Se her.
Og stoffet fra  innsiden av bremmen, er en rest fra gardinene i vitrineskapene på kjøkkenet! Les om de her.
http://blog.lostinparis.com.au/subscribe/free-pattern-denim-reversible-bucket-hat/
Men tilbake til mønsteret, så er det til en foret denimhatt, som kan brukes på begge sider!
Jeg valgte å la hatten være uforet, men brukte litt tid på å sy den med skjulte sømmer innvendig!
Bremmen er dobbel, med rettsømmer, for å gjøre den litt fastere.
Og i en episode av The Great British Sewing Bee, fikk jeg tipset å lage sømmen helt ytterst langs kanten mellom lagene!
Jeg ble veldig fornøyd med hatten, men skulle nok ønske at bremmen var litt mer skrådd.
Så når jeg syr meg den neste hatten - det blir nok en høsthatt - skal jeg endre mønsteret ørlite grann!

3 kommentarer:

  1. Håper du har fått brukt sommerhatten din! Her jeg er har det ikke vært bruk for noe for å skjerme seg for sola. Har faktisk ikke sola meg i år, og ikke har jeg bada heller. Har 14 dager på Kreta i vente, heldigvis.

    Ønsker deg en fin august-dag!

    Klem

    SvarSlett
  2. Hatten ble veldig fin! Det er godt å ha noe på hodet når solen steker. Jeg hadde nylig et akkut behov for en solhatt og heklet meg en i bomull :) Sånn intuisjonshekling der jeg heklet i vei uten mønster. Hatten har jeg nesten brukt daglig!
    Ha fortsatt noen fine sommerdager!
    Klem

    SvarSlett
  3. Vi har så masse solen og varm - man bruker hatt her.
    Fantastisk har du sydd hatten... veldig gode ide... takk for link... så herlige kjøler nå, deilig fargerik, sommerdrømmen. Ha det riktig fint Cathrine.
    Sommerklem sender Viola

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!