tirsdag 13. desember 2016

Sy jule gardinene selv!

For noen år siden sydde jeg disse julegardinene, og de blir tatt frem igjen hver 1. advent!
Jeg har fått flere spørsmål om dem, så i dag får dere en liten reprise av hvordan du syr julegardinene selv!
Utgangspunktet var 2 sett med røde og hvite kjøkkenrutetet cafégardiner i lin og bomull. Kappene oppe ble beholdt som de var.
Av sidegardiner som fulgte med, sydde jeg 4 stk. sidegardiner i passelig størrelse.
En stoffrest i rutet rødt og hvitt ble til 16 hjerter fordelt på de 4 sidegardinene.
Hjertene ble tegnet opp på frysepapiret med en pappmal, og deretter strøket på rutestoffet.
Så ble hjertene klippet ut, papiret på baksiden revet av,
før hjertene strøket fast til gardinene.
Se hvordan du gjør det her.
Rundt hjertene sydde jeg applikasjonssting med glansfull viscose sytråd.
Så fant jeg frem noen gamle perlemorsknapper fra min svigermor, som ble sydd på som dekor!
Perlemorsknappene ble liksom prikken over i'en! Enkelt, men pent!
Her skaper snøen utenfor fin julestemning bak kjøkkengardinene!
Og her et stemningsbilde fra den blå timen!

2 kommentarer:

  1. Så fantastisk flott. Kjempekoselige gardiner. Du kor flink du er.
    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg heier på deg. Riktig fint i julevinduet ditt! Her blir det nok kjøpegardiner. Premien min er kommet. Mye fristende i det bladet. Tusen takk, og fortsatt fin førjul!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

Jeg har fått et økende problemer med spam i kommentarfeltet, så derfor må kommentarer godkjennes av meg før de publiseres. Ha en fin dag!